Vissersvaartuig van de Toekomst
Projecttitel: Vissersvaartuig van de Toekomst
Looptijd: 01/09/2024 tot 31/08/2025
Promotor: ILVO
Andere betrokken partijen: Ugent (Maritime Transport & Transport Technology), Padmos, Damen Maaskant, BEMA, Rederscentrale, Agentschap Landbouw & Visserij
Steunartikel bij OVIS: 2.1.1. “Innovatie in de visserij” (art. 15, Verordening (EU) nr. 2022/2473)
Voorzien projectbedrag: 318.970,28 euro (op een totaal van 318.970,28 euro)
Steunintensiteit: 100 %
Projectcode: OV32401
Contactpersoon: Femke Aers (femke.aers@ilvo.vlaanderen.be)
- Nummer oproep: 3
- Type: OVIS-project
- Status: In uitvoering
In het project “Visserijschip van de Toekomst” worden de voorbereidingen getroffen voor een nieuw, energiezuiniger vissersvaartuig dat bij voorkeur weinig tot geen fossiele brandstoffen meer gebruikt. Om dit te realiseren bundelen een diverse groep van stakeholders, bestaande uit o.m. kennis- en onderzoeksinstellingen (ILVO, Ugent), private scheepswerven (BEMA, Damen Maaskant en Padmos) en het beleid (Agentschap Landbouw & Visserij) de krachten.
Het project dringt zich op omdat de sector ondanks constante verbeteringen nog steeds in grote mate zeer afhankelijk blijft van fossiele brandstoffen, die bovendien een grote invloed hebben op de winstgevendheid van rederijen door de fluctuaties in de brandstofprijzen. Daarnaast moet de sector, om ook in de toekomst te kunnen blijven vissen, voldoen aan de steeds strenger wordende Europese duurzaamheidsrichtlijnen.
Het project omvat verschillende stappen. Vooraleers worden de belangrijke verbruikparamaters van bestaande vaartuigen geïdentificeerd met behulp van data uit eerdere projecten (o.m. Vistools en Digivloot). De bedoeling is om met deze informatie cruciale omgevings- als operationele variabelen in kaart te brengen. Dit moet ertoe leiden dat de huidige vloot i.s.m. de scheepswerven op het vlak van energie-efficiëntie kan geoptimaliseerd worden. Hiervoor wil men quick wins op de korte termijn voor de bestaande vissersvaartuigen identificeren en implementeren.
Anderzijds richt het project zich ook op de lange termijn. Hierin wil men een innovatieve vaartuig ontwerpen dat voldoet aan optimale hydrodynamische eigenschappen, stabieler is, en die bovendien ook op alternatieve brandstoffen kan varen zoals waterstof, methanol of hybride systemen. Een belangrijk onderdeel hierin vormt het vergelijken van verschillende brandstoffen op basis van veiligheid, beschikbaarheid, kosten en energie-efficiëntie. Daarnaast gaat het project ook na welke wetgevende aanpassingen aan zaken als bruto tonnage of vermogen nodig zijn om de ontwikkeling en introductie van deze nieuwe generatie aan vaartuigen mogelijk te maken.
“Vissersvaartuig van de Toekomst” vormt slechts de eerste aanzet, en moet de basis vormen voor tal van toekomstige vervolgprojecten.