Vissen met Toekomst
Projecttitel: Vissen met Toekomst
Looptijd: 01/09/2024 tot 30/06/2025
Promotor: Scholengroep Stroom (Maritiem Instituut Mercator)
Andere betrokken partijen: nihil
Steunartikel bij OVIS: Artikel 2.1.4. “Steun voor de bevordering van het menselijk kapitaal en de sociale dialoog" (art. 18, Verordening (EU), nr. 2022/2473)
Voorzien projectbedrag: 71.027 euro (op een totaal van 71.027 euro)
Steunintensiteit: 100 %
Projectcode: OV32402
Contactpersoon: Mario Rouzée (mario.rouzee@maritiemonderwijs.be)
- Nummer oproep: 3
- Type: OVIS-project
- Status: In uitvoering
Met de organisatie van een nieuwe cyclus van de opleiding “Vissen met Toekomst” wenst het Centrum Duaal Onderwijs van het Maritiem Instituut Mercator het belang van thema’s en onderwerpen handelend rond duurzame visserij en de visser van de toekomst te blijven onderschrijven binnen het visserij-onderwijs. Deze nieuwe cyclus wordt integraal door OVIS gefinancierd.
Deze ondertussen al derde editie gaat dieper in op essentiële vaardigheden en nuttige inzichten die toekomstige vissers moeten ontwikkelen over planet, profit en people; maar die tot op heden nog onderbelicht zijn in het leerplan dat het MIM hanteert. Hieronder vinden wij onder meer zaken als klimaatproblematiek, de werking van de visserijketen, veiligheid, en preventie van vervuiling terug.
Om dit te realiseren wordt de training opgesplitst in twee delen. Het eerste deel omvat een vierdaagse basiscursus die in België wordt gegeven. Hierin wordt de cursus gedoceerd aan de leerlingen van het duaal onderwijs, gecombineerd met gastlezingen en excursies naar bijvoorbeeld een visveiling of kennis- en onderzoekscentrum. De opleiding zelf komt inhoudelijk tot stand door samenwerking met de bredere sector (beleid, onderzoeksinstellingen, preventiediensten, etc.). Dit thema wordt afgesloten met een eindopdracht waarbinnen de leerlingen de nieuwe kennis kunnen toepassen.
Aanvullend op het eerste gedeelte wordt voor het eerst ook een tweede deel geïntroduceerd in de opleiding. Dit deel bestaat uit een driedaagse uitwisseling met Nederland. Hierintrekken de leerlingen enkele dagen naar Nederland om er de ontwikkelingen, specifiekeaspecten en uitdagingen van de visserij in de buitenlandse context van naderbij te bekijken. De nadruk van dit deel ligt op kennismaking en kennisuitwisseling tussen de beide sectoren. De leerlingen bezoeken er infrastructuur zoals bijvoorbeeld scheepswerven, een pelagisch vaartuig, maritieme opleiders, etc. Anderzijds wordt er ook kennis gemaakt met hun Nederlandse studiegenoten. Hierbij wordt een interactie tussen beide groepen aangekondigd via o.m. presentaties.