Projecten

TEACH THE TEACHER

 

Projecttitel: Teach the Teacher: Vis van bij Ons

Looptijd: 01/01/2025 tot 31/12/2027

Promotor: VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing)

Andere betrokken partijen: nihil

Steunartikel bij OVIS: Artikel 2.2.1. “Steun voor afzetmaatregelen" (art. 45, Verordening (EU), nr. 2022/2473)

Voorzien projectbedrag: 119.125 euro (op een totaal van 144.125 euro)

Steunintensiteit: 82,65 %

Projectcode: OV42402

Contactpersoon: Marina Sablon (marina.sablon@vlam.be)

 

  • Nummer oproep: 4
  • Type: OVIS-project
  • Status: In uitvoering

Teach the Teacher
Blue wave Blue wave Blue wave

De consumptie van visproducten verschuift steeds meer van thuisgebruik naar buitenhuiskanalen zoals restaurants en bedrijfscatering. Toch komt vis, en in het bijzonder lokale of minder bekende soorten, onvoldoende aan bod binnen horecaopleidingen. Een gebrek aan kennis over de bereiding, beperkte houdbaarheid en de prijs vormen hier slechts enkele van de obstakels. Om deze kloof te dichten, ondersteunt de VLAM via het educatief project “Teach the Teacher” technische leerkrachten in Vlaamse horecaopleidingen. Het project wil hen de kennis en innovatieve digitale tools aanreiken om studenten vertrouwd te maken met lokale vissoorten en duurzame visserijpraktijken. Zo dragen we bij aan de promotie van lokaal gevangen vis en stimuleren we het gebruik van minder gewaardeerde soorten in de horeca.

Via “Teach the Teacher” zet VLAM in op de instandhouding van de vraag naar lokaal aangelande vis, en de duurzame verspreiding van kennis rond “Vis van bij ons” door zich te richten op de technische leerkrachten tewerkgesteld in de circa 120 Vlaamse scholen die een horecaopleiding aanbieden. Door in te zetten op een grotere bekendheid van lokaal aangelande vis en minder gewaardeerde soorten onder de leraren beoogt men indirect ook de toekomstige chefs meer te betrekken in het “Vis van bij ons”-verhaal. Dit moet leiden tot een grotere affiniteit van horecapersoneel met lokale ‘Noordzeevis’ en moet hen assisteren bij het nemen van duurzame en lokale keuzes in hun bereidingen, nu en verderop in hun carrière.

De VLAM wil dit realiseren door op twee sporen te werken. Vooraleerst wil men inzetten op de ontwikkeling van een breed toegankelijke digitale syllabus. Deze online syllabus zal breed beschikbaar zijn voor leraren en leerlingen en fungeert als een innovatieve, interactieve maar vooral laagdrempelige bron voor voortdurende bijscholing en inspiratie als het aankomt op lokaal aangevoerde visserijproducten. Dit onderwijsmateriaal zal onder meer productfiches bevatten voor ‘vissen van bij ons’, een lijst van 10 à 15 commercieel bekendere (schol, garnaal, etc.) maar ook minder gekende (bijvangst)soorten (steenbolk, hondshaai, wijting, etc.). Daarnaast bevat dit naslagwerk ook een praktische viskalender, handleidingen en video’s rond visversnijdingen en kookbereidingen. Hierbij wordt steeds nutritionele en bereidingsinformatie gekaderd binnen een duurzame visserijachtergrond, met voldoende aandacht voor de innovatie die zich afspeelt binnen de Belgische visserijsector. Deze cursus blijft digitaal beschikbaar, ook na het afstuderen. De cursus, en de verschillende modules worden ook verder vernieuwd en aangevuld op basis van nieuwe inzichten of gewijzigde situaties.

Anderzijds wil men de leraren meekrijgen in het verhaal van duurzame en lokale visserij door ze via een jaarlijkse praktijk onder te dompelen in de context van de Belgische visserij. Hierbij hoopt men jaarlijks 25 tot 30 deelnemende leerkrachten te verwelkomen op een studiedag met workshops en excursies. Hieronder verstaan we o.m. praktijkbezoeken, kookdemo’s en diverse bezoeken gerelateerd aan visserij en lokaal aangelande visserijproducten. Zo hoopt men stelselmatig de leraren om te vormen tot culinaire ambassadeurs voor vis van bij ons.

 

 

Delen:
Blue wave Blue wave Blue wave